تبلیغات
فتح - عید یا NO عید

فتح

در فواد است ...

1389/12/24

عید یا NO عید

مصنف: فتاح صمدی   تصنیف: تحلیلِ محللٌ، 


عید یا NO عید ؟
بالاخره عید یا نه عید مسئله این است ؟!

اولندش
: درباره عید نیروز چند (3 یا 4) روایت داریم که می توان روایات در تائید یا مدح نیروز تلقی کرد
دومندش : چند روایت (7-8) روایت هم در قدح و ذم نیروز در دست داریم
سومندش : جمیع روایات از جهت سندی مخدوش هستند .
چهارمندش : منظور از عید چیست ؟ به معنای مصطلح فقهی-دینی یا همینجوری به معنای خوشی مَن درآوردی !؟

اگر عید به معنای اول را قصد کنیم ، پس باید در لسان روایات از این روز به عنوان عید نامبرده شده باشد و با توجه به سند روایات و تعارض بین ادله چنین چیزی - عید نیروز - ثابت نمی شود .
و اگر بخواهیم از نوروز به عنوان جشن ملیِ باستانی یاد کنیم پس دقت در تاریخ آن لازم می آید.
در تواریخ صحیح باستان ، نوروز به زمان بت پرستی یا مشرک بودن ایرانیان  باز می گردد و آن نیز خیلی پیش تر از زمان اسلامِ عزیز است . 
قطعا اسلام سنت ها و نمادهای شرک آلود و مربوط به بت پرستی را تائید نمی کند ، البته در مورد این سنت مطالب انحرافی نیز به عنوان جشن ذکر شده که از پرداختن به آن می گذریم .
جالب است که بدانیم چهارشنبه سوری نیز از اختراعات هویدا ، بهایی فرامانسونر است در زمان پهلوی دوم
...! 
پس تا اینجا نتوانستیم مویدی برای نوروز پیدا کنیم 

- شاید سوال شود چرا در برخی کتب اسلامی از نیروز یاد شده است و حتی دستوراتی مانند نماز ، روزه و غسل در آن روز وارد شده است
- جواب آن است که طبق قاعده "تسامح در ادله سنن"  از نیروز در کتب اسلامی مانند مفاتیح الجنان یادی شده است چون دستورات رسیده همگی مطابق شرع هستند و این افعال در هر وقتی مقرب الی الله هستند ، البته کسی اجازه ندارد به نیت عمل مستحبی در آن روز نیت کند به عبارت دیگر "قصد ورود کند"، که جائز نیست. 

1.نتیجه اینکه بزرگداشتن نوروز به معنای عید، آن هم اسلامی صحیح نیست 
2. چون امروزه در این روز معمولا اعمال مخالف شرع صورت نمی گیرد و حتی بعضا امور موافق با شرع مانند قرآن خواندن و صله رحم انجام دادن که همه آن ها مرضی خداوند متعال هستند انجام میگیرد ، شاید توجه خاص به این روز بلا مانع باشد
3. البته رهبری نیز در پیام های خود از عیدِ اسلامی بودن دوری جسته اند و از آن به عنوان یک نماد ملی نام برده اند

-- نگارنده اینطور نتیجه می گیرد که باید با یک فرهنگ سازی ، از این روز به نفع اسلام بهره برداری کرد و در ضمن با بها دادن به اعیاد عظیم اسلامی مانند اعیاد فطر ، مبعث و غدیر رنگ اسلامی را در شادی و سرورها بیشتر کرد.
       
                              یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلوبنا علی دینک  

ضمیمه :

سطلیات  
سه شنبه 24 اسفند 89 23:10
نتیجه خط آخرتان را می پذیرم اما نحوه استدلالتان را اصلا. ما قرار نیست سلفی گری یا اخباری گری داشته باشیم. منطق مطالعه یک پدیده اجتماعی که یک پایه ضعیف در قرون اولیه اسلامی داشته نباید با منطق و روش مطالعه صوم و صلاه و تجارت یکی دانسته شود. منطق خودش را دارد. حرف دارم اما یک وقت دیگر به آن بپردازیم http://satliyat.mihanblog.com
پاسخ شما : سلام
باز هم ممنون از مباحثه تان.
اما اینکه فرمودید استدلالم را قبول ندارید آن هم بدلیل سلفی گری و اخباریگری جالب بود!
چون بنده بحث در سند حدیث کردم و از جهت سندی نظرم را گفتم ثانیا از قواعد اصولی بهره گرفتم که این دقیقا در تضاد با ممشای اخباریون است . درسته ؟
در ضمن از هیچ سلفی در استدلال استفاده نکردم . پس چطور!؟
اما اینکه فرمودید :"منطق مطالعه یک پدیده اجتماعی که یک پایه ضعیف در قرون اولیه اسلامی داشته نباید با منطق و روش مطالعه صوم و صلاه و تجارت یکی دانسته شود. منطق خودش را دارد" گزاره ای درست است . اما اخوی ینده اینجا دقیقا به همین نکته اشاره کردم که بحث نوروز را یک بحث وارد در دین ندانیم ، و از طرفی اهمیت واقعی آن را پیدا کنیم . در واقع غرض بحث این بود که بگوید اعیاد اسلامی در جامعه ما مهجور است و چرا باید جشن نوروز به عنوان سمبل ایرانیانی که افتخار مسلمانی و تشیع دارند به شمار آید . لازم است بدانیم که در جوامع اسلامی اعم از دوستان و دشمنان ما را به خاطر این مطلب سرزنش می کنند .
البته نظریه حذف هم ندارم اما این همه پرداخته شدن را به معنای دوری از معارف الاهی می دانم .

"اما یک وقت دیگر به آن بپردازیم "
منتظر نظراتتان هستم .
تا اینجا مباحثه خوبی بود . مخلصیم یا علی.

دفتر دوم